Naš sistem najbolje funkcionise kada je JavaScript uključen.

| LekarskiPregled

Zašto se zbog nekih bolesti osećate lošije noću?

Kada ste bolesni, možda ćete primetiti da se osećate mnogo lošije noću. Telesni ritmovi, hormoni i hemija mogu uticati na ozbiljnost vaših simptoma. Takođe može jednostavno biti manje ometanja noću da biste skrenuli pažnju sa simptoma.

Čitajte dalje da biste saznali neke od mogućih razloga zbog kojih biste se mogli osećati lošije noću kada ste bolesni, kako se možete pripremiti noću da ublažite neke od simptoma i kada treba da dobijete medicinsku pomoć.

Zašto se osećam lošije noću kada sam bolestan?

Evo nekoliko uobičajenih razloga zbog kojih simptomi izgledaju jači noću.

Hormoni i cirkadijalni ritam

Vaš cirkadijalni ritam je kao unutrašnji sat koji pomaže u kontroli promena koje se dešavaju u vašem telu tokom dana. Faktori koji mogu uticati na vaš cirkadijalni ritam uključuju:

  • koliko spavaš
  • količina svetlosti kojoj ste izloženi tokom dana (i prirodnog i veštačkog)
  • koliko vežbate
  • vaš nivo stresa od fizičkih, mentalnih ili emocionalnih faktora


Vaš cirkadijalni ritam je takođe vezan za varijacije nivoa hormona tokom dana. I mnogi različiti hormoni u vašem telu često rastu i padaju kao odgovor na vaš cirkadijalni ritam, uključujući:

  • kortizol
  • estrogena i progesterona
  • hormoni koji regulišu glad, kao što su insulin, leptin i grelin
  • melatonin
  • tiroidni hormoni
  • hormoni rasta

Nivo kortizola može drastično da poraste i padne tokom dana kao odgovor na stres, nedostatak sna, vaš imuni sistem i druge faktore. Kortizol je uključen u održavanje ravnoteže mnogih drugih hormona. Neravnoteža kortizola može uzrokovati neravnotežu drugih hormona i pogoršati se noću.

Estrogen i progesteron, polni hormoni koji su uključeni u mnoge procese kao što su menstruacija i trudnoća, mogu dostići vrhunac tokom dana i pasti tokom noći. Kada nivo hormona padne noću, to može dovesti do osećaja iritacije ili anksioznosti. Kada ste bolesni, ovaj dodatni stres na vašem telu može pogoršati simptome.

Držanje tela

Položaj vašeg tela tokom noći takođe može uticati na to kako se osećate kada ste bolesni. Gravitacija može drugačije da deluje na različite procese ili organe u vašem telu kada sedite, ležite ili se krećete s jedne na drugu stranu u krevetu.

Na primer, možda ćete se osećati lošije kada legnete da spavate jer nakupljanje sluzi od prehlade ili gripa može izazvati zagušenje ili pritisak u sinusima što dovodi do glavobolje ili bolova u sinusima. Ako spavate na boku, možda ćete najviše osećati bol ili pritisak na jednoj strani glave.

Položaj vašeg tela takođe može da izvrši pritisak na delove vašeg tela na koje vaša bolest može uticati. Recimo da imate bol u levom kuku. Ako ste navikli da spavate na levoj strani, dodatni pritisak i kompresija na kuku uzrokovani vašim krevetom mogu pogoršati bol, čak i nakon što promenite položaj.

Manje ometanja

Tokom dana, mnoge smetnje mogu zaokupiti vaš um, kao što su posao, porodica i zabava. Ovo vam može pomoći da skrenete pažnju sa simptoma kada ste bolesni i učinite da se osećaju manje ozbiljno.

Kada ste budni i budni, obično ste mnogo spremniji da se krećete kako biste lečili i upravljali svojim simptomima. To može uključivati izduvavanje nosa, uzimanje lekova, nanošenje hladnih obloga ili jastučića za grejanje i tako dalje.

Ali kada pokušavate da zaspite, možda ćete primetiti određeni bol, nelagodnost ili druge simptome više nego što biste inače. A ako vas simptomi prouzrokuju da se probudite i krećete da uradite nešto po tom pitanju, kombinacija prekinutog sna i simptoma može učiniti da se osećate posebno jadno.

Takođe biste mogli da se osećate više uznemireno noću jer manje zauzima vaš um. Anksioznost može učiniti da se vaši simptomi osećaju akutnijim i da dodatno optereti vaše telo, što takođe dovodi vaše hormone iz ravnoteže.

 

Zašto temperatura raste noću?

Kortizol je usko povezan sa funkcijom vašeg imunološkog sistema. Kortizol je veći tokom dana, a ovi viši nivoi u velikoj meri potiskuju vašu imunološku aktivnost. Kada se nivo kortizola smanji noću, vaš imuni sistem je aktivniji u borbi protiv bolesti ili infekcije.

Zbog toga groznica raste noću. To je znak da zapaljenski procesi reaguju na prisustvo bakterija, virusa ili drugih zaraznih materija u vašem telu i da se vaš imunološki sistem aktivno bori protiv bolesti.

Vaša telesna temperatura takođe varira tokom dana. Obično je najviša u ranim večernjim satima. Ove prirodne promene temperature mogu izgledati uočljivije kada je vaše telo toplije od groznice i aktivne infekcije.

Kako umanjiti efekte bolesti na telo noću

Možda nećete moći da učinite da simptomi nestanu dok se ne oporavite od bolesti, ali postoji mnogo toga što možete učiniti da smanjite ozbiljnost simptoma.

Ostanite hidrirani

Pijenje dovoljno vode svakog dana održava vas hidriranim i podržava vaše opšte zdravlje, kao i funkciju vašeg imunološkog sistema.

Održavanje hidratacije takođe može osigurati da nadoknadite telesne tečnosti i elektrolite koje izgubite kada se znojite tokom groznice.

Tačna količina vode koja vam je potrebna da ostanete hidrirani je različita za svaku osobu. Ali pokušajte da popijete najmanje 2l vode tokom dana. Pijte malo više ako pijete kofein ili alkohol, živite u vrućoj ili suvoj klimi ili uopšte vežbate dok ste bolesni.

Spavajte više tokom dana

Uverite se da spavate dovoljno da podržite svoj imuni sistem dok se bori protiv infekcije.

Nivo kortizola je niži kada spavate, tako da san podržava zdrav i aktivan imuni sistem koji je važan dok ste bolesni. Tipičnih 7 do 9 sati sna možda neće biti dovoljno da vam omogući brzo izlečenje.

Spavanje takođe omogućava vašem telu da se odmori i održava ravnotežu hormona.

Uzimajte suplemente

Neki vitamini, minerali i bilje mogu vam pomoći u lečenju simptoma ili pomoći u smanjenju uticaja koji različiti uzroci mogu imati na vaše telo noću.

Neki suplementi jačaju imunološku funkciju i mogu vam pomoći da se osećate bolje noću kada ste bolesni. Studija iz 2018. godine sugerisala je da sledeći suplementi mogu pomoći u lečenju obične prehlade zajedno sa drugim medicinskim tretmanima:

  • Vitamin C
  • vitamin D
  • cink
  • Ehinacea


Uzimanje melatonina takođe može pomoći u normalizaciji ciklusa spavanja i balansiranju drugih hormona koji mogu postati neuravnoteženi zbog bolesti ili nedostatka sna. Dokazi su različiti od Pouzdanog izvora o tome koliko je melatonin efikasan, ali možete pitati svog doktora o tome kako može pomoći kod nesanice ili drugih problema sa spavanjem u kombinaciji sa drugim tretmanima i promenama načina života.

Pripremite zalihe

Održavanje udobnog okruženja za spavanje i ograničavanje koliko često morate da ustanete iz kreveta može pomoći da se smanji uticaj koji vaši simptomi imaju na vas dok pokušavate da zaspite.

Pokušajte da neke od osnovnih zaliha koje su vam potrebne držite blizu sebe, uključujući:

  • maramice za čišćenje nosa
  • vode da ostanete hidrirani
  • kapi za kašalj ili lekove protiv kašlja za smanjenje epizoda kašlja
  • lekove i tretmane za vaše simptome
  • ventilator ili ovlaživač da biste prilagodili okruženje tokom cele noći
  • daljinski za elektronske uređaje, kao što je TV, koje želite da isključite bez napuštanja kreveta

Kada se obratiti lekaru

Možda ćete moći da lečite većinu simptoma kombinacijom odmora, hidratacije, lekova i nekih promena u vašem okruženju.

Ali obratite se lekaru što je pre moguće ako imate:

  • teškoće sa disanjem
  • stalni bol koji se ne poboljšava sa promenama načina života, tretmanima ili vremenom
  • osećaj dezorijentisanosti ili zbunjenosti
  • problemi sa buđenjem ili ostajanjem budnim bez značajnog napora
  • neobične boje na usnama ili licu, kao što su plavičaste nijanse zbog nedostatka kiseonika

 

Za kraj

Neke bolesti mogu učiniti da se osećate lošije noću iz brojnih razloga, uključujući promene nivoa hormona, aktivnosti imunog sistema i položaja tela.

Promena vašeg načina života i okruženja može pomoći u smanjenju opterećenja vaših simptoma na vašem telu noću. Ali obratite se lekaru ako ste pokušali da izvršite prilagođavanja i vaši simptomi se ne popravljaju.

Dodaj komentar

Potreban ti je lekar? Pronađi termin na LekarskiPregled.rs

Imamo veliki izbor ordinacija i lekara iz različitih oblasti medicine, što znači da možeš pronaći specijalistu koji će se brinuti o tvom zdravlju na način na koji tebi odgovara. Bez obzira da li tražiš pedijatra, ginekologa ili specijalistu za neku drugu oblast, mi ćemo ti pomoći da pronađeš idealnog lekara.

Zakazivanje pregleda online, brzo i jednostavno, gde god da se nalaziš. Ne gubi vreme čekajući u redu ili tražeći slobodan termin, već jednostavno poseti lekarskipregled.rs i zakaži pregled u samo nekoliko klika.Brzo, sigurno i praktično. Zakazivanje pregleda nikada nije bilo lakše!

Čitaj još tekstova

Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
16.02.2024. 7 min

Glavobolja je neizbežna saputnica ljudskog iskustva, jedna od onih dosadnih i često bolnih pojava koja nas može preplaviti u najneočekivanijim trenucima. Često je tretiramo olako, možda kao posledicu stresa ili umora.

Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
01.02.2024. 9 min

Escherichia coli, često poznata kao E. coli, je bakterija koja je postala poznata širom sveta, ali ne samo zbog svoje prisutnosti u crijevima ljudi i životinja. Ova bakterija je često centralna figura u istraživanjima u oblasti mikrobiologije.

Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
31.01.2024. 14 min

Hirurgija za bypass želuca, poznata i kao "Roux-en-Y," predstavlja medicinski postupak za gubitak telesne težine. Ovaj postupak deluje modifikacijom vašeg digestivnog sistema.

Dodatni Medicinski Alati

Medicinski kalkulatori su online alati putem kojih možete veoma lako, unošenjem traženih vrednosti da izračunate određene parametre vezane za stanje vašeg organizma.

Uloguj se i pošalji komentar

Imaš nalog? Odlično. Uloguj se!

Ako nemaš, napravi nalog.
Registracija traje manje od 10 sekundi!

Zdravo slovo

Zdravo slovo blog je sastavni deo platforme Lekarskipregled.rs i ima za cilj da informiše pacijente o raznim temama. Takođe, jedan od ciljeva je da pacijenti razumeju značaj preventivnih lekarskih pregleda.
Zdravlje ne sme da čeka!

Još ovakvih tekstova pravo na vaš email