Naš sistem najbolje funkcionise kada je JavaScript uključen.

| LekarskiPregled

Burnout - sta je to, koji su znakovi i kako to zaustaviti

Prepoznavanje znakova sagorevanja (burnout) je prvi korak ka njegovom izbegavanju i pronalaženju načina da ga zaustavite pre nego što utiče na vaše zdravlje i dobrobit.

Burnout je stanje fizičke, emocionalne i mentalne iscrpljenosti uzrokovano prekomernim i produženim stresom - nešto što Svetska zdravstvene organizacija (SZO) naziva „fenomen zanimanja“ i što se čini neraskidivo povezano sa psihološkim opterećenjem modernog zapošljavanja. Često je rezultat osećaja preplavljenosti, emocionalne iscrpljenosti i nesposobnosti da ispuni stalne zahteve života. Izgaranje je uobičajen problem koji pogađa ljude u različitim oblastima, uključujući posao, odnose i lični život.

Iako može biti posebno rasprostranjena među negovateljskim profesijama, kao što su nastavnici i zdravstveni radnici, burnut je postalo širok simptom preteranog rada u teškim vremenima.

Krajnji rezultat? Preopterećeni ste predugo – i ako čitate ovaj članak, verovatno ste mu se u nekom trenutku približili.

Izgaranje je mnogo više od jednostavnog prolaznog stresa – ono označava akumulaciju napetosti, napora i beznađa koje je teško identifikovati.

Dakle, koji su uobičajeni simptomi ili znaci da ste na putu ka sagorevanju ili da ste već u potpunosti stigli tamo?

Česta pitanja

  • Kako mogu prepoznati simptome burnout-a?
  • Što mogu učiniti kako bih spriječio burnout?
  • Kada bih trebao potražiti pomoć za burnout?
  • Mogu li burnout uzrokovati dugotrajne zdravstvene probleme?
  • Koje su najbolje vještine upravljanja stresom za prevenciju burnout-a?

U nastavku teksta potrudićemo se da odgovorimo na ova ali i neka druga ključna pitanja.

5 znakova da se na putu ka burnoutu

Iscrpljenost

Jedan od najočiglednijih znakova sagorevanja je iscrpljenost. Može se manifestovati u fizičkom i emocionalnom obliku. Fizičku iscrpljenost karakteriše nedostatak energije i motivacije za bavljenje svakodnevnim aktivnostima. Emocionalnu iscrpljenost, s druge strane, karakterišu osećanja tuge, frustracije i beznađa. 

Psihički osećaj preopterećenosti može se manifestovati u fizičkoj iscrpljenosti i umoru, što može otežati rešavanje osnovnih uzroka vašeg sagorevanja.

Osnovni zadaci, kao što su uzimanje ili tuširanje ili kuvanje obroka, na primer, mogu se osećati opterećujućim, dok se dug radni dan može činiti nemogućim. Ako se osećate umornije nego obično ili ste u nedoumici kako da povećate svoju energiju, moguće je da izgaranje diže glavu.

Fizička iscrpljenost

Fizička iscrpljenost može izazvati umor, glavobolju i bolove u mišićima. Takođe može uticati na vaš imuni sistem, čineći vas podložnijim bolestima.

Emocionalna iscrpljenost

Emocionalna iscrpljenost može dovesti do depresije, anksioznosti i razdražljivosti. To takođe može uticati na vaše odnose, uzrokujući da se povučete iz društvenih interakcija.

Nedostatak motivacije

Još jedan znak sagorevanja je nedostatak motivacije. Možda ćete se osećati dosadno, nezainteresovano ili nemotivisano da se bavite aktivnostima u kojima ste nekada uživali. Ovaj nedostatak motivacije može dovesti do smanjenja produktivnosti, kako na poslu, tako iu vašem ličnom životu. 

Ako doživljavate sagorevanje, možda ćete otkriti da su čak i nakon vikenda ili odmora nivoi vaše motivacije i entuzijazma primetno niski. Odugovlačenje je još jedan ključni znak jer možda nećete više da se bavite zadacima na poslu.

Savršeno je moguće da ne volite svoj posao i izbegnete sagorevanje - nemaju svi luksuz da rade samo posao u kome uživaju. Ali ako smatrate da je dane sve teže da preživite, kvalitet vašeg rada naglo opada, a izgledi da ponovo radite čak i nakon odmora dovodeći vas u stanje straha, verovatno je izgaranje u planu.

Izgaranje takođe može uticati na vaš radni učinak. Možda ćete praviti greške, propustiti rokove ili imati poteškoća sa koncentracijom. Ovo može dovesti do smanjenja učinka vašeg posla i čak može dovesti vaš posao u opasnost.

Nedostatak brige o sebi

Izgaranje takođe može prouzrokovati da zanemarite svoje fizičke i emocionalne potrebe. Možda ćete preskočiti obroke, ne spavati dovoljno ili zanemariti ličnu higijenu. Ovaj nedostatak brige o sebi može dovesti do dalje fizičke i emocionalne iscrpljenosti.

Negativnost i cinizam

Izgaranje može dovesti do toga da razvijete negativan i ciničan pogled na život. Možda ćete se osećati pesimistično i beznadežno u pogledu svoje budućnosti. Ova negativnost može uticati na vaše odnose, otežavajući povezivanje sa drugima.

Prepoznavanje znakova sagorevanja je ključno za sprečavanje da ono utiče na vaše zdravlje i dobrobit. Razumevanje uzroka sagorevanja takođe vam može pomoći da preduzmete proaktivne mere kako biste ga izbegli. Izgaranje može biti uzrokovano kombinacijom faktora vezanih za posao i ličnih.

Uzroci sagorevanja - Radni Faktori

Burnout može biti uzrokovan nizom faktora na radnom mjestu. U nastavku su navedeni neki od čestih radnih faktora koji mogu uzrokovati burnout:

Preopterećenost poslom

Kada imate previše posla, a premalo vremena, osjećajte se preplavljenim i nedostaje vam energije za završavanje svakodnevnih obveza. Preopterećenost poslom može dovesti do fizičke i emocionalne iscrpljenosti i smanjenja produktivnosti.

Nedostatak kontrole

Ako se osjećate kao da nemate kontrolu nad svojim poslom i da nemate pravo donositi odluke koje se odnose na vaš posao, to može dovesti do osjećaja bespomoćnosti i stresa.

Nedostatna nagrada

Kada osjetite da vaš trud nije prepoznat na pravi način ili da vam nedostaje adekvatna nagrada za vaš rad, to može dovesti do frustracije i osjećaja nezadovoljstva.

Nepodržavajuće radno okruženje

Ako vaše radno okruženje nije podržavajuće i osjećate se usamljeno ili izolirano na poslu, to može dovesti do povećane razine stresa i osjećaja iscrpljenosti.

Uzroci sagorevanja - Lični Faktori

Osim radnih faktora, ličnifaktori također mogu uzrokovati burnout. Neke uobičajene osobne čimbenike koji mogu pridonijeti razvoju burnout-a uključuju:

Perfekcionizam

Ako imate tendenciju da postavljate previše visoke standarde za sebe ili se previše fokusirate na svoje nedostatke, to može dovesti do prevelikog stresa i osjećaja iscrpljenosti.

Nedostatak granica

Ako nemate jasne granice između vašeg poslovnog i osobnog života, to može dovesti do prevelikog stresa i osjećaja iscrpljenosti.

Preopterećenost

Kada se previše obveza i aktivnosti skuplja u vašem rasporedu, to može dovesti do osjećaja preopterećenosti i nedostatka energije.

Prepoznavanje uzroka burnout-a može vam pomoći da poduzmete korake kako bi se to izbeglo. Postoje mnogi načini za prevenciju i lečenje burnout-a.

Prevencija i lečenje Burnout-a

Postavljanje granica

Postavljanje granica između poslovnog i osobnog života, kao i postavljanje realnih ciljeva i očekivanja, mogu pomoći u smanjenju stresa i sprečavanju burnout-a.

Traženje pomoći

Ako osećate da ne možete sami savladati  burnout, razmislite o traženju pomoći od stručnjaka. To može uključivati ​​razgovor s terapeutom ili savetovanje sa stručnjakom za stres i upravljanje vremenom.

Održavanje socijalne povezanosti

Druženje s prijateljima i porodicom može pomoći u smanjenju stresa i osećaja izolacije.

Razmislite o vremenu ispred ekrana

Savremeni život je opterećen digitalnim uređajima i ekranima, i nije neobično gledati ih u lice tokom radnog dana i kasnije. Ali od presudne je važnosti da ostanete u toku sa korišćenjem ekrana tamo gde možete i da vodite računa o pritisku digitalnog života koji je uvek uključen.

Fokusirajte se na brigu o sebi

Briga o sebi je ključna praksa, ne samo za rešavanje sagorevanja, već i za prevenciju istog.

Započnite aktivnosti brige o sebi, kao što su vežbanje, meditacija i zdrava ishrana (samo neke od aktivnosti). Takođe se odvojite od posla tokom svog slobodnog vremena, što znači da se u potpunosti bavite aktivnostima u kojima uživate, sa ljudima koje volite, i minimizirajte količinu vremena u kojem izražavate svoje frustracije u vezi sa poslom.

Budite otvoreni za promene

Teško je zamisliti drugačiji život, ili drugačiji odnos sa poslom, kada su vaša energija i motivacija na najnižoj grani.

Ali dok povećanje rutine samopomoći ili navika svesnosti može biti od koristi, takođe je važno sagledati veće strukturne promene koje možete da napravite u svom životu – bilo da je to promena posla, smanjenje radnog vremena ili pregovaranje o drugačijem skupu odgovornosti sa vaš poslodavac.

Ako postoji opcija, možete potražiti i druge mogućnosti za zaposlenje. Rad negde gde se stalno osećate izgorelo može dugoročno negativno uticati na vaše mentalno zdravlje i ne bi trebalo da se prisiljavate da ostanete ako imate mogućnost da odete negde drugde.

Neka mentalna stanja mogu otežati svakodnevni život. Zdravo slovo blog pričamo kako se ljudi svakodnevno nose sa svojim emocijama i upravljaju svojim uslovima.

Dodaj komentar

Potreban ti je lekar? Pronađi termin na LekarskiPregled.rs

Imamo veliki izbor ordinacija i lekara iz različitih oblasti medicine, što znači da možeš pronaći specijalistu koji će se brinuti o tvom zdravlju na način na koji tebi odgovara. Bez obzira da li tražiš pedijatra, ginekologa ili specijalistu za neku drugu oblast, mi ćemo ti pomoći da pronađeš idealnog lekara.

Zakazivanje pregleda online, brzo i jednostavno, gde god da se nalaziš. Ne gubi vreme čekajući u redu ili tražeći slobodan termin, već jednostavno poseti lekarskipregled.rs i zakaži pregled u samo nekoliko klika.Brzo, sigurno i praktično. Zakazivanje pregleda nikada nije bilo lakše!

Čitaj još tekstova

Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
16.02.2024. 7 min

Glavobolja je neizbežna saputnica ljudskog iskustva, jedna od onih dosadnih i često bolnih pojava koja nas može preplaviti u najneočekivanijim trenucima. Često je tretiramo olako, možda kao posledicu stresa ili umora.

Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
01.02.2024. 9 min

Escherichia coli, često poznata kao E. coli, je bakterija koja je postala poznata širom sveta, ali ne samo zbog svoje prisutnosti u crijevima ljudi i životinja. Ova bakterija je često centralna figura u istraživanjima u oblasti mikrobiologije.

Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
31.01.2024. 14 min

Hirurgija za bypass želuca, poznata i kao "Roux-en-Y," predstavlja medicinski postupak za gubitak telesne težine. Ovaj postupak deluje modifikacijom vašeg digestivnog sistema.

Dodatni Medicinski Alati

Medicinski kalkulatori su online alati putem kojih možete veoma lako, unošenjem traženih vrednosti da izračunate određene parametre vezane za stanje vašeg organizma.

Uloguj se i pošalji komentar

Imaš nalog? Odlično. Uloguj se!

Ako nemaš, napravi nalog.
Registracija traje manje od 10 sekundi!

Zdravo slovo

Zdravo slovo blog je sastavni deo platforme Lekarskipregled.rs i ima za cilj da informiše pacijente o raznim temama. Takođe, jedan od ciljeva je da pacijenti razumeju značaj preventivnih lekarskih pregleda.
Zdravlje ne sme da čeka!

Još ovakvih tekstova pravo na vaš email