Naš sistem najbolje funkcionise kada je JavaScript uključen.

| LekarskiPregled

Šta je visok krvni pritisak i kako sniziti visok krvni pritisak

Uski krvni sudovi, poznati i kao arterije, stvaraju veći otpor protoku krvi. što su vaše arterije uže, to je veći otpor i veći će vam biti krvni pritisak. Dugoročno, povećani pritisak može izazvati zdravstvene probleme, uključujući boles...

Hipertenzija je prilično česta. U stvari, pošto su se smernice promenile 2017. godine, skoro polovina odraslih Amerikanaca sada može da ima dijagnozu ovog stanja.

Hipertenzija se obično razvija tokom nekoliko godina. Obično ne primećujete nikakve simptome. Ali čak i bez simptoma, visok krvni pritisak može izazvati oštećenje vaših krvnih sudova i organa, posebno mozga, srca, očiju i bubrega.

Rano otkrivanje je važno. Redovno merenje krvnog pritiska može pomoći vama i vašem lekaru da primetite bilo kakve promene. Ako vam je krvni pritisak povišen, lekar će vam možda naložiti da proverite krvni pritisak tokom nekoliko nedelja da biste videli da li taj broj ostaje povišen ili se vraća na normalne nivoe.

Lečenje hipertenzije uključuje i lekove na recept i promene zdravog načina života. Ako se stanje ne leči, može dovesti do zdravstvenih problema, uključujući srčani udar i moždani udar.

Visok krvni pritisak (hipertenzija) se s dobrim razlogom naziva „tihi ubica“. Često nema simptome, ali predstavlja veliki rizik od srčanih bolesti i moždanog udara. A ove bolesti su među vodećim uzrocima smrti u Evropi.

Vaš krvni pritisak se meri u milimetrima žive, što je skraćeno mm Hg. U merenju su uključena dva broja:

  • Gornji krvni pritisak. Najviši broj predstavlja snagu pritiska kada vaše srce gura krv u arterije u ostatku vašeg tela.
  • Dijastolni krvni pritisak. Najniži broj predstavlja pritisak u vašim krvnim sudovima između otkucaja, kada se vaše srce puni i opušta.

Vaš krvni pritisak zavisi od toga koliko krvi pumpa vaše srce i koliki je otpor protoku krvi u vašim arterijama. što su vaše arterije uže, to je veći vaš krvni pritisak.

Krvni pritisak niži od 120/80 mm Hg smatra se normalnim. Krvni pritisak koji iznosi 130/80 mm Hg ili više se smatra visokim.

Ako su vaši brojevi iznad normalnog, ali ispod 130/80 mm Hg, spadate u kategoriju povišenog krvnog pritiska. To znači da ste u opasnosti od razvoja visokog krvnog pritiska .

Dobra vest o povišenom krvnom pritisku je da možete da izvršite promene kako biste značajno smanjili svoje brojeve i rizik - bez potrebe za lekovima.

 

Koji su simptomi hipertenzije?


Hipertenzija je generalno tiho stanje. Mnogi ljudi neće osetiti nikakve simptome. Može proći godine ili čak decenije da stanje dostigne nivoe koji su dovoljno ozbiljni da simptomi postanu očigledni. Čak i tada, ovi simptomi se mogu pripisati drugim problemima.

Simptomi Pouzdani izvor teške hipertenzije mogu uključivati:

  • crvenilo
  • krvne mrlje u očima (subkonjunktivalno krvarenje)
  • vrtoglavica

Najbolji način da saznate da li imate hipertenziju je da redovno merite krvni pritisak. Većina lekarskih ordinacija meri krvni pritisak na svakom pregledu.

Ako imate samo godišnji pregled, razgovarajte sa svojim lekarom o rizicima od hipertenzije i drugim očitavanjima koja će vam možda trebati da vam pomognu da pratite svoj krvni pritisak.

Na primer, ako imate porodičnu istoriju srčanih bolesti ili imate faktore rizika za razvoj ovog stanja, vaš lekar može preporučiti da vam krvni pritisak kontrolišete dva puta godišnje. Ovo pomaže vama i vašem lekaru da budete u toku sa svim mogućim problemima pre nego što postanu problematični.

Evo 15 efikasnih načina da snizite nivo krvnog pritiska.

1. Povećajte aktivnost i vežbajte više

Meta-analiza 65 studija sugeriše da aerobne vežbe i vežbe otpora mogu značajno da smanje krvni pritisak, posebno kod muškaraca.

U studiji iz 2013. godine, starije osobe koje sede, koje su učestvovale u treningu aerobnih vežbi, snizile su svoj krvni pritisak u proseku za 3,9 procenata sistolnog i 4,5 procenata dijastolnog . Ovi rezultati su dobri kao i neki lekovi za krvni pritisak.

Kako redovno povećavate broj otkucaja srca i disanja, vremenom vaše srce postaje jače i pumpa sa manje napora. Ovo stvara manji pritisak na vaše arterije i snižava krvni pritisak.

Koliko aktivnosti treba da težite?

Izveštaj Američkog koledža za kardiologiju i Američkog udruženja za srce iz 2019. savetuje fizičku aktivnost umerenog do snažnog intenziteta za 40-minutne sesije, tri do četiri puta nedeljno.

Ako je pronalaženje 40 minuta odjednom izazov, i dalje može biti koristi kada se vreme podeli na tri ili četiri segmenta od 10 do 15 minuta tokom dana.

Američki koledž sportske medicine daje slične preporuke.

Ali ne morate da trčite maratone. Povećanje nivoa aktivnosti može biti jednostavno kao:

  • koristeći stepenice
  • hodanje umesto vožnje
  • obavljanje kućnih poslova
  • baštovanstvo
  • ide na vožnju biciklom
  • bavljenje timskim sportom

Samo to radite redovno i radite do najmanje pola sata dnevno umerene aktivnosti.

Jedan primer umerene aktivnosti koja može imati velike rezultate je tai chi. Pregled iz 2017. o efektima tai čija i visokog krvnog pritiska pokazuje ukupan prosek od 15,6 mm Hg pada sistolnog krvnog pritiska i 10,7 mm Hg pada dijastolnog krvnog pritiska u poređenju sa uopšte bez vežbanja.

Pregled vežbanja i snižavanja krvnog pritiska iz 2014. otkrio je da postoji mnogo kombinacija vežbi koje mogu da snize krvni pritisak.

Ove vežbe uključuju:

  • aerobne vežbe
  • trening otpora
  • intervalni trening visokog intenziteta
  • kratkim vežbama tokom dana
  • hodanje 10.000 koraka dnevno

Tekuće studije i dalje sugerišu da i dalje ima koristi čak i od lagane fizičke aktivnosti, posebno za starije odrasle osobe.

2. Izgubite težinu ako imate višak kilograma


Ako imate višak kilograma, gubitak od 5 do 10 funti može smanjiti vaš krvni pritisak. Osim toga, smanjićete rizik od drugih potencijalnih zdravstvenih problema.

Pregled nekoliko studija pokazuje da su dijete za mršavljenje smanjile krvni pritisak u proseku za 3,2 mm Hg dijastolni i 4,5 mm Hg sistolni.

3. Smanjite unos šećera i rafinisanih ugljenih hidrata

Mnoge studije pokazuju da ograničavanje šećera i rafinisanih ugljenih hidrata može pomoći da izgubite težinu i snizite krvni pritisak.

Studija iz 2020. godine koja je upoređivala različite popularne dijete otkrila je da su za ljude koji imaju veću težinu ili gojaznost, dijeta sa malo ugljenih hidrata i masti snizila dijastolni krvni pritisak u proseku za oko 5 mm Hg i njihov sistolni krvni pritisak 3 mm Hg nakon 6 meseci .

Još jedna prednost dijete sa malo ugljenih hidrata i šećera je to što se duže osećate siti, jer konzumirate više proteina i masti.

4. Jedite više kalijuma i manje natrijuma

Povećanje unosa kalijuma i smanjenje soli takođe može smanjiti vaš krvni pritisak.

Kalijum je dvostruki pobednik: smanjuje efekte soli u vašem sistemu i ublažava napetost u vašim krvnim sudovima. Međutim, dijeta bogata kalijumom može biti štetna za osobe sa bubrežnom bolešću, pa razgovarajte sa svojim lekarom pre nego što povećate unos kalijuma.

Lako je jesti više kalijuma. Toliko namirnica je prirodno bogato kalijumom. Evo nekoliko:

mlečne namirnice sa niskim sadržajem masti, kao što su mleko i jogurt
riba
voće, kao što su banane, kajsije, avokado i pomorandže
povrće, kao što su slatki krompir, krompir, paradajz, zelenilo i spanać
Imajte na umu da ljudi različito reaguju na so. Neki ljudi su osetljivi na so, što znači da veći unos soli povećava njihov krvni pritisak. Drugi su neosetljivi na so. Oni mogu imati visok unos soli i izlučivati je urinom bez podizanja krvnog pritiska.

Nacionalni instituti za zdravlje preporučuju smanjenje unosa soli koristeći DASH (Dietari Approaches to Stop Hipertension) dijetu (17). DASH dijeta naglašava:

  • hrana sa niskim sadržajem natrijuma
  • voće i povrće
  • mlečni proizvodi sa niskim sadržajem masti
  • Integralne žitarice
  • riba
  • živina
  • pasulj
  • manje slatkiša i crvenog mesa

 

5. Jedite manje obrađene hrane


Većina dodatne soli u vašoj ishrani dolazi iz prerađene hrane i hrane iz restorana, a ne iz solanke kod kuće (18 Pouzdani izvor). Popularni proizvodi sa visokim sadržajem soli uključuju:

  • delikatesno meso
  • supa iz konzerve
  • pica
  • čips
  • druge prerađene grickalice

Hrana sa oznakom „malo masti“ obično sadrži mnogo soli i šećera kako bi se nadoknadio gubitak masti. Masnoća je ono što daje ukus hrani i čini da se osećate siti.

Smanjivanje – ili još bolje, isecanje – prerađene hrane će vam pomoći da jedete manje soli, manje šećera i manje rafinisanih ugljenih hidrata. Sve ovo može rezultirati nižim krvnim pritiskom.

Neka bude praksa da proveravate etikete o ishrani. Prema Upravi za hranu i lekove (FDA), lista natrijuma od 5 procenata ili manje na etiketi hrane se smatra niskim, dok se 20 procenata ili više smatra visokim.

6. Prestani da pušiš

To može biti teško izvodljivo, ali je vredno toga: prestanak pušenja je dobar za vaše zdravlje. Pušenje izaziva trenutno, ali privremeno povećanje krvnog pritiska i ubrzanje otkucaja srca (20).

Dugoročno, hemikalije u duvanu mogu povećati vaš krvni pritisak tako što oštećuju zidove krvnih sudova, izazivaju upalu i sužavaju vaše arterije. Očvrsle arterije izazivaju viši krvni pritisak.

Hemikalije u duvanu mogu uticati na vaše krvne sudove čak i ako ste u blizini pasivnog pušenja.

Studija je pokazala da su nepušači koji su mogli da idu u restorane, barove i na radna mesta imali niži krvni pritisak od nepušača u oblastima koje nisu imale politike zabrane pušenja koje bi uticale na javna mesta.

 

7. Smanjite višak stresa


Živimo u stresnim vremenima. Zahtevi na radnom mestu i porodice, nacionalna i međunarodna politika — svi oni doprinose stresu. Pronalaženje načina da smanjite sopstveni stres je važno za vaše zdravlje i vaš krvni pritisak.

Postoji mnogo načina da se uspešno oslobodite stresa, pa pronađite ono što vam odgovara. Vežbajte duboko disanje, prošetajte, čitajte knjigu ili gledajte komediju.

Takođe se pokazalo da svakodnevno slušanje muzike smanjuje sistolni krvni pritisak (22).

Dvadesetogodišnja studija je pokazala da redovno korišćenje saune smanjuje smrtnost od srčanih događaja .

I jedna mala studija iz 2015. godine pokazala je da akupunktura može smanjiti i sistolni i dijastolni krvni pritisak.

 

8. Probajte meditaciju ili jogu

Svesnost i meditacija, uključujući transcendentalnu meditaciju, dugo se koriste - i proučavaju - kao metode za smanjenje stresa.

Joga, koja obično uključuje kontrolu disanja, držanja i tehnike meditacije, takođe može biti efikasna u smanjenju stresa i krvnog pritiska.

Pregled joge i krvnog pritiska iz 2013. otkrio je prosečno smanjenje krvnog pritiska od 3,62 mm Hg dijastolnog i 4,17 mm Hg sistolnog u poređenju sa onima koji nisu vežbali.

 

 

9. Jedite malo crne čokolade

Da, ljubitelji čokolade: pokazalo se da tamna čokolada snižava krvni pritisak.

Ali crna čokolada treba da sadrži 60 do 70 procenata kakaoa. Pregled studija o tamnoj čokoladi je otkrio da jedenje jednog do dva kvadrata tamne čokolade dnevno može pomoći u smanjenju rizika od srčanih bolesti snižavanjem krvnog pritiska i upale.

Smatra se da prednosti dolaze od flavonoida prisutnih u čokoladi sa više kakao čvrstih materija. Flavonoidi pomažu u širenju ili proširenju vaših krvnih sudova.

 

10. Probajte ove lekovito biljke


Biljni lekovi se dugo koriste u mnogim kulturama za lečenje raznih bolesti.

Čak se pokazalo da neke biljke mogu smanjiti krvni pritisak. Međutim, potrebno je više istraživanja da bi se identifikovale doze i komponente biljaka koje su najkorisnije.

Uvek proverite sa svojim lekarom ili farmaceutom pre uzimanja biljnih suplemenata. Oni mogu ometati lekove na recept.

Evo delimične liste biljaka i biljaka koje kulture širom sveta koriste za snižavanje krvnog pritiska:

  • crni pasulj (Castanospermum australe)
  • mačja kandža (Uncaria rhinchophilla)
  • sok od celera (Apium graveolens)
  • kineski glog (Crataegus pinnatifida)
  • đumbir koren
  • džinovska vijuga (reflek cuscuta)
  • Indijski plantago (plavi psilijum)
  • kora morskog bora (Pinus pinaster)
  • rečni ljiljan (Crinum glaucum)
  • rozela (Hibiskus sabdariffa)
  • susamovo ulje (Sesamum indicum)
  • ekstrakt paradajza (Licopersicon esculentum)
  • čaj (Camellia sinensis), posebno zeleni čaj i oolong čaj

Studije joga praksi koje su uključivale kontrolu daha, položaje i meditaciju bile su skoro dvostruko efikasnije od praksi joge koje nisu uključivale sva tri ova elementa.

 

11. Pobrinite se za dobar, miran san

Vaš krvni pritisak obično opada kada spavate. Ako ne spavate dobro, to može uticati na vaš krvni pritisak.

Ljudi koji doživljavaju nedostatak sna, posebno oni koji su srednjih godina, imaju povećan rizik od visokog krvnog pritiska.

Za neke ljude, dobar san nije lako. Ovo su neki od mnogih načina da vam pomognu da zaspite mirno:

  • Pokušajte da podesite redovan raspored spavanja.
  • Provedite vreme opuštajući se pre spavanja.
  • Vežbajte tokom dana.
  • Izbegavajte dnevne dremke.
  • Učinite svoju spavaću sobu udobnom.

 

Nacionalna studija zdravlja srca u snu iz 2010. pokazala je da je redovno spavanje manje od 7 sati noću i više od 9 sati noću povezano sa povećanom stopom visokog krvnog pritiska.

Redovno spavanje manje od 5 sati noću povezano je sa značajnim rizikom od visokog krvnog pritiska dugoročno.

 

12. Jedite beli luk ili uzimajte dodatke ekstraktu belog luka


Svež beli luk ili ekstrakt belog luka se široko koriste za snižavanje krvnog pritiska.

Meta-analiza je otkrila da su za ljude sa visokim krvnim pritiskom dodaci belog luka smanjili njihov sistolni krvni pritisak do oko 5 mm Hg i smanjili dijastolni krvni pritisak za čak 2,5 mm Hg.

Prema kliničkoj studiji iz 2009. godine, preparat ekstrakta belog luka sa vremenom oslobađanja može imati veći efekat na krvni pritisak od običnih tableta belog luka u prahu.

 

13. Uzmite ove dodatke za snižavanje krvnog pritiska

Ovi suplementi su lako dostupni i pokazali su obećanje za snižavanje krvnog pritiska:

  • Omega-3 polinezasićene masne kiseline
    Dodavanje omega-3 polinezasićenih masnih kiselina ili ribljeg ulja vašoj ishrani može imati mnoge prednosti.
  • Meta-analiza ribljeg ulja i krvnog pritiska pokazala je srednje smanjenje krvnog pritiska kod onih sa visokim krvnim pritiskom od 4,5 mm Hg sistolnog i 3,0 mm Hg dijastolnog .
  • Vhei protein
    Ovaj proteinski kompleks dobijen iz mleka može imati nekoliko zdravstvenih prednosti pored mogućeg snižavanja krvnog pritiska .
  • Magnezijum
    Nedostatak magnezijuma je povezan sa visokim krvnim pritiskom. Meta-analiza je otkrila malo smanjenje krvnog pritiska uz dodatak magnezijuma.
  • citrulin
    Oralni L-citrulin je prekursor L-arginina u telu, gradivni blok proteina, koji može da snizi krvni pritisak.

 

14. Pijte manje alkohola

Alkohol može podići vaš krvni pritisak, čak i ako ste zdravi.

Važno je piti umereno. Prema studiji iz 2006. godine, alkohol može podići vaš krvni pritisak za 1 mm Hg na svakih 10 grama konzumiranog alkohola. Standardno piće sadrži 14 grama alkohola.

Umereno piće je do jednog pića dnevno za žene i do dva pića dnevno za muškarce.

Pregled je otkrio da iako pijenje više od 30 grama alkohola može u početku da snizi krvni pritisak, nakon 13 sati ili više, sistolni krvni pritisak se povećao za 3,7 mm HG, a dijastolni krvni pritisak za 2,4 mm Hg.

 

15. Razmislite o smanjenju kofeina

Kofein podiže vaš krvni pritisak, ali efekat je privremen.

U studiji iz 2017. godine, sistolni krvni pritisak kod 18 učesnika bio je povišen 2 sata nakon što su popili 32 unce pića sa kofeinom ili energetskog pića. Krvni pritisak je tada brže pao kod učesnika koji su pili piće sa kofeinom.

Neki ljudi mogu biti osetljiviji na kofein od drugih. Ako ste osetljivi na kofein, možda ćete želeti da smanjite potrošnju kafe ili probajte kafu bez kofeina.

Istraživanja o kofeinu, uključujući njegove zdravstvene prednosti, često su u vestima. Izbor da li ćete smanjiti zavisi od mnogih individualnih faktora.

Jedna starija studija je pokazala da je efekat kofeina na podizanje krvnog pritiska veći ako je vaš krvni pritisak već visok. Ova ista studija je, međutim, zahtevala dodatna istraživanja na ovu temu .

 

Zaključak

Visok krvni pritisak, takođe poznat kao hipertenzija, veoma je čest zdravstveni problem u svetu.

Ako vam je nedavno dijagnostikovan visok krvni pritisak, vaš plan lečenja će se razlikovati u zavisnosti od faktora. To uključuje težinu vašeg visokog krvnog pritiska i lekove koji vaš lekar misli da će vam najbolje pomoći.

Dobra vest je da u mnogim slučajevima hipertenzije promene u načinu života mogu biti moćno oruđe za upravljanje, ili čak poništavanje vaše dijagnoze. Ove promene uključuju uključivanje hranljivijeg voća i povrća u vašu ishranu, povećanje fizičke aktivnosti, ograničavanje unosa natrijuma i ograničavanje konzumiranja alkohola.

Pošto se hipertenzija često manifestuje bez simptoma, važno je da proverite krvni pritisak tokom godišnjih pregleda. Teška hipertenzija može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme, tako da što pre imate dijagnozu, pre se može upravljati - a možda čak i preokrenuti!

Dodaj komentar

Potreban ti je lekar? Pronađi termin na LekarskiPregled.rs

Imamo veliki izbor ordinacija i lekara iz različitih oblasti medicine, što znači da možeš pronaći specijalistu koji će se brinuti o tvom zdravlju na način na koji tebi odgovara. Bez obzira da li tražiš pedijatra, ginekologa ili specijalistu za neku drugu oblast, mi ćemo ti pomoći da pronađeš idealnog lekara.

Zakazivanje pregleda online, brzo i jednostavno, gde god da se nalaziš. Ne gubi vreme čekajući u redu ili tražeći slobodan termin, već jednostavno poseti lekarskipregled.rs i zakaži pregled u samo nekoliko klika.Brzo, sigurno i praktično. Zakazivanje pregleda nikada nije bilo lakše!

Čitaj još tekstova

Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
Razumeti glavobolju: više od samo bola u glavi
16.02.2024. 7 min

Glavobolja je neizbežna saputnica ljudskog iskustva, jedna od onih dosadnih i često bolnih pojava koja nas može preplaviti u najneočekivanijim trenucima. Često je tretiramo olako, možda kao posledicu stresa ili umora.

Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
Escherichia coli: bakterija koja izaziva kontroverze u svetu mikrobiologije
01.02.2024. 9 min

Escherichia coli, često poznata kao E. coli, je bakterija koja je postala poznata širom sveta, ali ne samo zbog svoje prisutnosti u crijevima ljudi i životinja. Ova bakterija je često centralna figura u istraživanjima u oblasti mikrobiologije.

Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
Bypass želuca: gastric bypass - roux-en-y
31.01.2024. 14 min

Hirurgija za bypass želuca, poznata i kao "Roux-en-Y," predstavlja medicinski postupak za gubitak telesne težine. Ovaj postupak deluje modifikacijom vašeg digestivnog sistema.

Dodatni Medicinski Alati

Medicinski kalkulatori su online alati putem kojih možete veoma lako, unošenjem traženih vrednosti da izračunate određene parametre vezane za stanje vašeg organizma.

Uloguj se i pošalji komentar

Imaš nalog? Odlično. Uloguj se!

Ako nemaš, napravi nalog.
Registracija traje manje od 10 sekundi!

Zdravo slovo

Zdravo slovo blog je sastavni deo platforme Lekarskipregled.rs i ima za cilj da informiše pacijente o raznim temama. Takođe, jedan od ciljeva je da pacijenti razumeju značaj preventivnih lekarskih pregleda.
Zdravlje ne sme da čeka!

Još ovakvih tekstova pravo na vaš email